torsdag 9 februari 2012

åh kära nån!

Igår och idag har mycket kraft och energi gått åt till att prata, lyssna och fundera på Oskars skola. Jag blir så frusterad av denna otydlighet gentemot elever och föräldrar samt allt detta fria. Oskar är åtta år och går i tvåan. I hans klass gäller följande, eleverna behöver inte komma i tid på morgonen bara dom smyger in i klassrummet och inte stör så mycket, läxorna behöver inte göras hemma, har man inte gjort dom till bestämt datum får man göra dom i skolan på lektionstid. Egen planering gäller för vad som ska göras under veckan. Det finns inga krav på hur mycket eller långt du ska göra och hinna under veckan. Detta gör att du kan sitta och drömma dig igenom lektion efter lektion utan att det händer någonting.När det är det som gäller i skolan är det inte så himla lätt att som förälder få barnet att förstå att det är viktigt att passa tider och göra sina uppgifter i tid.
 Fredde och jag har frågat gång på gång om Oskar hänger med och gör det han ska, på utvecklingssamtal, föräldrarmöten, egna träffar m Oskars lärare, jag har varit på besök i klassen men det vi fått höra är att det går bra och att han ligger bra till inte först men inte heller sist. Har köpt det ända tills nu då vi fått veta av en annan lågstadielärare att oskar (och även andra klasskompisar) ligger oroande efter och frågan är om dom hinner få den grundkunskap som dom behöver ha när dom lämnar trean för klass fyra! Nu fixar vi detta genom att mormor rycker in och kommer att hjälpa Oskar och en av Oskars kompisar med matte en eftermiddag i veckan så det ska väl ordna sig.  Men om ma inte har någon mormor som kan rycka in? Om man inte känner andra lärare som kan berätta hur det är på andra skolor? Får man en chock då i fyran när det visar sig att barnet inte klara sig och inte hänger med?
Idag pratade jag m Oskars lärare och sa bla att vi är oroliga för att oskar inte ska hinna få dom kunskaper han behöver inför mellanstadiet. Men hans lärare tror nog att det inte ska vara någon fara, TROR???? Vet inte om jag blev  lugnare av det precis. Jag frågade också varför Oskar jobbar så långsamt på lektionerna men det vet inte läraren men kanske blir det bättre nu när barnen bytt platser i klassrummet. Jaha säger jag det är miljö som stör honom? nja nej inte direkt..................Ja kära nån säger jag inte vet jag hur det ska bli men nog trodde jag att det var viktigt att redan från första klass lära sig att komma i tid, göra sina läxor samt att det finns vissa kunskapsmål att nå!!Fortsättning följer kan jag väl säga.

Imogon är det fredag och det ska bli skönt! Ännu en helg att njuta av, tänk om det blir lika fint väder i helgen som idag!!

1 kommentar:

  1. Blir alldeles ledsen när jag läser. Tycker också att det läggs alldeles för mycket ansvar på yngre elever. Innan man själv kan skapa struktur och rutiner måste man få uppleva hur någon annan gör. T.ex. fröken i de lägre klasserna. Barn gör som barn är vana att göra. Ska det då inte ingå i lärarrollen att skapa bra vanor, värden och resultat!
    Kämpa på Tina och pressa era lärare. Det lär inte blir bättre av sig själv!

    SvaraRadera